Een eigen winkel beginnen in 6 stappen

Een eigen winkel beginnen in 6 stappen

Voor veel mensen is het hebben van een eigen winkel een droom. Die droom kan echter al snel in een ware nachtmerrie veranderen als je je niet goed voorbereidt. Hieronder hebben wij een stappenplan voor je opgesteld, zodat je zeker weet dat je er klaar voor bent.

Inschrijven bij de KvK

Wat je ook wilt gaan ondernemen; je moet je altijd eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als je dit eenmaal gedaan hebt kun je écht aan de slag. Het inschrijven bij de KvK is makkelijk en zo gedaan, wel moet je al enig idee hebben wat je met je bedrijf wilt gaan doen, dat is belangrijk voor je inschrijving.

Als je je hebt ingeschreven in het handelsregister, wordt dat automatisch doorgegeven aan de belastingdienst. Je krijgt dan vanzelf een btw-identificatienummer voor de communicatie naar je klanten en een omzetbelastingnummer voor je btw-aangifte doorgestuurd.

Doe een SWOT-analyse

Schrijf bij het maken van een SWOT-analyse je goede en sterke punten op, zowel op zakelijk als op persoonlijk gebied. Het maken van een SWOT-analyse is eigenlijk een onderdeel van het doen van een branche- en marktonderzoek. Ga er bij het doen van zo’n onderzoek naar op zoek of jouw doelgroep wel zit te wachten op de winkel die je wilt beginnen. Dit is een proces van passen en meten. Wil je bijvoorbeeld een kledingwinkel met alleen maar kleding van spijkerstof voor jongeren van 20 tot 30 jaar beginnen, ga dan eens in gesprek met deze jongeren. 

Probeer zoveel mogelijk mensen van je doelgroep te spreken, leg ze je idee uit en vraag wat ze ervan vinden. Vergeet ook zeker niet te vragen aan wat voor winkel zij behoefte hebben of dat ze nog goede ideeën voor de winkel hebben. Misschien blijkt uit dit onderzoek wel dat jouw doelgroep helemaal niet op zo’n soort winkel zit te wachten. Ga dan niet door met je originele plan, maar pas het aan en ga dit plan opnieuw pijlen onder het publiek. Blijf dit doen tot je het gevoel hebt dat mensen echt enthousiast worden als ze jouw idee horen. Neem dit onderzoek mee in de volgende stap en schrijf deze duidelijk uit. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan.

Schrijf een ondernemingsplan

Zonder een ondernemingsplan kun je eigenlijk niet echt van start als ondernemer. In je ondernemingsplan beschrijf je alles wat van toepassing is op je onderneming. 

Wat ga je precies verkopen? Wie is je doelgroep? Wat is het doel van je onderneming? Waar liggen de kansen en risico’s? Hoe ga je klanten winnen en hoe wordt je succesvol? Waarom juist nu die winkel? Dat zijn allemaal vragen die je aan jezelf stelt bij het schrijven van een ondernemingsplan. Besteed genoeg tijd aan je ondernemingsplan. Het is misschien even wat werk, maar het is zeker de moeite waard en met een goed ondernemingsplan gaat je bedrijf gelijk een stuk langer mee. 

Zorg voor een goed voorraadbeheer

Je voorraadbeheer is enorm belangrijk. Als je voor een constant aanbod van producten wilt kunnen zorgen, moet je ervoor zorgen dat je altijd voldoende producten op voorraad hebt. 

Voor het bijhouden van je producten zijn een hoop online programma’s te vinden. Hier kun je makkelijk invoeren hoeveel je standaard op voorraad wilt hebben. Zodra je voorraad dan onder dit aantal komt, krijg je een berichtje dat je vertelt dat je van dat product meer moet bestellen.

Zet een duidelijke administratie op

Het hebben van een goede en overzichtelijke administratie is noodzakelijk voor het hebben van een onderneming. Het hebben van een goede boekhouding is niet alleen noodzakelijk, het is zelfs verplicht. Daarbij geeft het je een goede indicatie van hoe je bedrijf er financieel voor staat. Ook kan je dan overzichtelijk bijhouden of alle klanten je op tijd betalen. Indien dit niet het geval is kan je een incassobureau inschakelen.

Het uitvoeren van de administratie kan best lastig zijn. Als je dit te moeilijk vindt of je hebt hier simpelweg geen tijd voor, kun je een accountancy bedrijf inschakelen. Ga hiervoor voor meer informatie naar de website van bijvoorbeeld Doomen & Quist.

Regel een goed winkelpand

Zorg ervoor dat je winkelpand op de juiste locatie zit. Een winkel voor jongeren kun je beter niet in een buurt waar voornamelijk ouderen wonen, plaatsen. Controleer, wanneer je een goed pand gevonden hebt, ook gelijk even het bestemmingsplan. Als je namelijk eindelijk het juiste pand gevonden hebt, is het vervelend als je daar helemaal geen winkel mag beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *