Als je wel eens een product verkoopt of structureel producten aanbiedt, weet je vast wel wat een giveaway is en wat het inhoudt. Er worden dagelijks honderden, dan wel niet duizenden giveaways gedaan. Deze variëren tussen mogelijkheden om pennen te bedrukken en de mogelijkheden om te gaan skydiven. Dat een giveaway als een goede marketingstunt kan fungeren hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Wél is het handig om je even wat meer te vertellen over de meest effectieve giveaways en natuurlijk de manier waarop je deze giveaways het beste aan kunt bieden. Ontdek er hier alles over!
Het nut van een giveaway
Voor we verder ingaan op de meest ideale giveaway en op de verschillende manieren waarop je deze aan kunt bieden, is het goed om te kijken naar het daadwerkelijke nut van een giveaway. Zoals je waarschijnlijk al verwacht had, zorgt een giveaway in de eerste instantie voor het vergroten van je bekendheid. Hoe opvallender jouw giveaway is, hoe meer deze gedeeld zal worden en hoe meer de naam van jou als bedrijf dus zal vallen.
Daarnaast worden giveaways vaak gebruikt om de klanten van een bepaalde onderneming tevreden te houden. Als je er tijdens een giveaway voor zorgt dat de klanten die structureel terugkomen een verhoogde kans op het winnen van de giveaway hebben of iets dergelijks, weet je zeker dat er in de toekomst alleen maar meer producten of diensten aangeschaft zullen worden. Een giveaway kun je dus zien als twee vliegen in één klap!
De meest verkochte giveaway
Als je een giveaway wilt organiseren als blijk van waardering voor je klanten en je potentiële klanten is het natuurlijk goed om een producten of verschillende producten aan te bieden die in de smaak zullen vallen. Veel bedrijven kiezen ervoor om producten weg te geven die iets van doen hebben met dat wat er vanuit hun wordt aangeboden en dat is natuurlijk helemaal geen slechte zet. Een bedrijf als Promofit zal er in zo’n geval dus voor zorgen dat haar giveaway voornamelijk bestaat uit bedrukte mokken en bedrukte pennen. Een bedrijf als Nike of Adidas zal haar giveaway eerder uit schoenen of kleding laten bestaan. Dit heeft ermee te maken dat de kosten voor jou als bedrijf zijnde zo laag mogelijk blijven en je zeker weet dat je je klanten iets aanbiedt waar zij waarde aan hechten!
Het aanbieden van de giveaway
Als je dan daadwerkelijk een giveaway hebt bedacht en weet welke producten of diensten je weg gaat geven, is het handig om te kijken naar de manier waarop je deze aanbiedt. Het internet is eigenlijk altijd wel dé plek om dit te doen. Het internet zorgt er namelijk voor dat jouw giveaway al heel snel verspreid wordt en er dus meer mensen op de hoogte zullen worden gebracht van jouw naam en dat wat jij aanbiedt. Perfect toch?