Een persbericht opstellen vinden veel mensen een leuke bezigheid. Helemaal als het een persbericht voor een groot bedrijf is. Dit omdat er dan veel mensen zullen zijn die het persbericht zullen lezen. Omdat er zoveel mensen zijn die het persbericht zullen lezen is het van belang dat het een goed persbericht is en zul je rekening moeten houden met een aantal belangrijke dingen. In dit artikel worden er een aantal handige adviezen gegeven over punten waar je rekening mee moet houden als je een persbericht schrijft voor een groot bedrijf.
Het persbericht controleren
Allereerst is het belangrijk om rekening te houden met de manier waarop je mensen neerzet. Vaak zie je dat men een persbericht schrijft en dat een bepaald persoon totaal verkeerd wordt neerzet. Veel mensen krijgen hierdoor een verkeerd beeld van een deze persoon en dat is niet nodig. Om dit te voorkomen is het noodzakelijk om het persbericht een aantal keren goed na te lezen voordat je het persbericht opstuurt en laat plaatsen. Naast het verkeerd neerzetten van een persoon is er nog een andere reden waardoor je het persbericht eerst een aantal keren grondig na moet lezen. Het kan namelijk zijn dat je een of meerdere spelling- of grammaticale fouten in het persbericht hebt gemaakt. Dit komt erg amateuristisch over en een groot bedrijf zal je hierdoor niet nog een keer om een persbericht vragen. Een persbericht laten plaatsen is snel gedaan en zal niet zomaar verwijderd kunnen worden, hierom zijn dit punten die je niet moet vergeten.
Gebruik de vijf W’s
Tot slot is het goed om gebruik te maken van de vijf w’s als je het persbericht maakt. De vijf w’s zijn wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dit zijn punten om het persbericht een kloppend verhaal te laten zijn. Ook voorkom je hiermee dat er mensen met vragen hebben na het lezen van het persbericht.