Welke keuzes heb je als je een klantportal wilt laten bouwen

Met een goed werkende klantportal kun je processen binnen jouw bedrijf optimaliseren terwijl je ook nog eens 24 uur per dag en 7 dagen in de week service verleend aan klanten, leveranciers en business partners. Het is dan ook logisch dat je veel goede verhalen over klantenportalen leest of hoort. Wees je er wel van bewust dat het ene portaal de andere niet is en dat je een aantal keuzes hebt wanneer je besluit om er één te laten bouwen. In onze blog vertellen we meer over de keuzes die je hebt en welke succesvolle klantportals er zijn. 

B2C klantportal

Webshops bieden steeds vaak de mogelijk aan klanten dat zij kunnen inloggen en in een afgeschermde en beveiligde omgeving hun gegevens kunnen inzien, facturen kunnen downloaden en bestellen en retouren kunnen opvolgen. Dit is een typisch voorbeeld van een B2C (Business to Consumer) klantportal waar zowel de aanbieder als de klant enorm veel profijt van heeft. Klanten kunnen via het portaal ook eenvoudig in contact komen met één van je medewerkers en een retour aanvragen als ze niet tevreden zijn. Dergelijke portalen worden enorm vaak gekozen door bedrijven die op zoek zijn naar een mogelijkheid om hun klanten beter te faciliteren.  

B2B klantportal

Als bedrijf kun je ook goederen of diensten naar andere bedrijven, leveranciers en zakenpartners leveren en dan is het een goede optie om een B2B klantportal te laten bouwen. Met een B2B portal biedt je eigenlijk dezelfde opties aan als met een B2B portaal, maar in een B2B portaal kun je meer informatie vastleggen. Denk bijvoorbeeld aan speciale condities waar een klant recht op heeft, jaarafspraken of targets die je met elkaar hebt besproken. Hierin schuilt wel een gevaar dat je partners verwachten dat niet alle informatie voor iedere medewerker beschikbaar is en je zult dus zorgvuldig te werk moeten gaan om bepaalde informatiestromen alleen toegankelijk te maken voor de medewerkers die daar de rechten voor hebben.

De overheid en gemeenten werken ook met portalen

Op websites van overheidsinstanties en gemeenten vind je doorgaans ook klantenportalen die mensen gebruiken om hun zaken te regelen. Van het doorsturen van belastingaangifte tot het aanvragen van een rijbewijs. Deze portalen zijn wel iets anders opgebouwd dan de meeste B2C en B2B portalen, omdat de systemen een goed doordacht proces nodig hebben. Niet alleen om het gebruikers makkelijker te maken, maar ook over hoe data landelijk en op een verantwoorde manier wordt uitgewisseld met verschillende databases. Deze portalen worden dan ook altijd door experts ontworpen en gebouwd.

Cliëntportalen voor ziekenhuizen en huisartsen

Het cliëntportaal lijkt heel erg op een klantportal, maar dan werkt het allemaal net even iets anders. Ziekenhuizen werken al veel langer met dergelijke portalen waarmee ze hun patiënten kunnen faciliteren, maar de omgevingen zien wij ook steeds vaker terug bij huisartsen, tandartspraktijken en specialistische klinieken. Met een cliëntportaal kan een patiënt veel zaken zelf regelen. Van het maken van afspraken met de specialist tot aan het inzien van onderzoeksuitslagen en van het stellen van korte vragen aan de arts tot aan een herhaalrecept aanvragen. Voor huisartsen wordt het internet steeds belangrijker om de werkdruk in de praktijk te verlagen terwijl het voor cliënten een stukje gemak is waarmee ze in contact kunnen komen met hun dokter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *