Klantenservice is erg belangrijk voor bedrijven, omdat het leidt tot een hoge klanttevredenheid en loyale klanten als het goed wordt gedaan. Er zijn veel bedrijven die het daarom liever uitbesteden omdat ze geen tijd of geld hebben om de klantenservice te verbeteren. Maar wat houdt het uitbesteden van klantenservice nou precies in? In deze blog vertellen we je al de ins en outs!
Wat houdt klantenservice uitbesteden in?
Als je je klantenservice gaat uitbesteden kies je voor een bedrijf dat je klantenservice gaat overnemen. Aan het bedrijf leg je uit wat voor beleving je wil en welke waardes belangrijk zijn binnen je bedrijf. Het gekozen bedrijf gaat aan de slag en zorgt ervoor dat je regelmatig inzicht krijgt in hoe alles verloopt.
Waarom je klantenservice uitbesteden?
De grootste redenen voor het uitbesteden van klantenservice is vaak het besparen van tijd en het verlagen van kosten, met name de klantcontact kosten. Je hebt ook minder personeel nodig als je het laat uitbesteden wat natuurlijk ook weer scheelt in de kosten. Klantcontact automatiseren is ook een belangrijk aspect in het uitbesteden. Door dingen als een chatbot in te zetten kunnen veel klanten geautomatiseerd geholpen worden. Met het automatiseren van je klantcontact kan je zo’n 85% over laten aan zo’n soort chatbot. Het gebruik van een callcenter is ook nog steeds populair omdat mensen dan sneller hun antwoord hebben.
Welke zaken kun je uitbesteden?
Er zijn verschillende zaken die je kan laten doen door een extern bedrijf. Telefonisch klantcontact, live chat op de website, social media contact en email contact zijn de beste manier om de klantenservice van je bedrijf te laten optimaliseren. Zorg ervoor dat je alle details hebt doorgenomen met het gekozen bureau. Het moet allemaal goed aansluiten op hoe je je bedrijf representeert aangezien het een belangrijke tak is van je bedrijf.
Wat zijn de voordelen?
- Optimale klantbeleving en klanttevredenheid
- Je organisatie is bereikbaar wanneer jij dat wilt
- Geen zorgen over de kwaliteit en beschikbaarheid van eigen personeel
- Vakkundige inzet van getrainde agents
- Kostenbesparing door maximale efficiency en oog voor commerciële kansen
Hoe werkt het automatiseren van je klantcontact?
Een chatbot kan je zelf onderhouden en kan erg handig zijn op je website. Je kan alle antwoorden invoeren zodat de chatbot de vragen kan beantwoorden. Voor moeilijkere vragen kan een chatbot ook makkelijk doorschakelen naar een medewerker zodat die het verder kan regelen. De voordelen daarvan zijn dat je klanten razendsnel een antwoord hebben op hun vraag.
Is het uitbesteden van je klantenservice duur?
Als je besloten hebt om je klantenservice uit te besteden moet je rekening houden met redelijk hoge kosten. Ga maar na, als je het zelf zou doen zou dat veel tijd en geld kosten, zo moet je het uitbesteden eigenlijk ook zien. Nu heb je het ingeruild voor een bedrijf met experts, dus zijn de kosten wat hoger. Het verschilt natuurlijk per bedrijf omdat sommige bedrijven groter zijn dan de ander.